Afspraak bij de notaris: Wat moet ik voorbereiden?

Wat je dient voor te bereiden voor je afspraak bij de notaris is volledig afhankelijk van de reden van de afspraak. Ga je bijvoorbeeld voor huwelijkse voorwaarden of een testament naar de notaris, dan is het raadzaam dat je (samen met je toekomstige partner) alvast nadenkt over de afspraken die je wilt vastleggen of de vragen die je wilt stellen aan de notaris.

Wat moet ik meenemen naar mijn afspraak bij de notaris?

Voor je bezoek aan de notaris is het belangrijk dat je altijd een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) meeneemt.
De notaris is verplicht de identiteit van zijn cliënten vast te stellen. Het vaststellen van de identiteit gebeurd aan de hand van het overleggen van een geldig identiteitsbewijs.

Wat is cliëntenonderzoek?

De notaris is verplicht cliënten die een transactie via de notaris willen laten uitvoeren, persoonlijk te controleren op hun identiteit door middel van een geldig identiteitsbewijs. Afhankelijk van de transactie is de notaris verplicht om naast de verificatie van de identiteit van een persoon, verder onderzoek te doen naar een cliënt. Volgens de WWFT (Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme) is de notaris verplicht ongebruikelijke transacties te melden wanneer het vermoeden bestaat dat een transactie gericht is op witwaspraktijken of op de financiering van terroristische activiteiten.

Hoelang duurt mijn afspraak bij de notaris?

Hoelang je bezoek aan de notaris duurt is volledig afhankelijk van de reden van de afspraak. De notaris inventariseert altijd eerst jouw persoonlijke situatie en zal op basis daarvan advies geven. Een adviesgesprek duurt meestal tussen de 45 en 60 minuten.

Kan ik mijn afspraak verplaatsen / annuleren?

Het annuleren of verplaatsen van een afspraak hangt af van de aard van de afspraak. Voor het eventueel verplaatsen van een afspraak kunnen kosten in rekening worden gebracht.

Legalisatie van mijn handtekening, wat betekent dit?

Het legaliseren van een handtekening is nodig wanneer je een volmacht wilt afgeven bij de notaris. Je geeft een volmacht af bij de notaris als je zelf niet in de mogelijkheid bent om te tekenen voor een notariële akte (bijvoorbeeld een hypotheekakte) en je dit dus wilt laten doen door iemand anders. Voor de legalisatie van je handtekening dien je persoonlijk langs te komen bij de notaris om de volmacht te ondertekenen en jouw identiteit te laten verifiëren. De notaris kan op deze manier schriftelijk verklaren dat het daadwerkelijk jouw handtekening is.

Wanneer is legalisatie van mijn handtekening nodig?

Een volmacht verlenen aan of afgeven bij de notaris kan nodig zijn als je niet in de mogelijkheid bent om aanwezig te zijn bij het ondertekenen van een notariële akte maar jouw handtekening en instemming wél noodzakelijk is (bijvoorbeeld bij de aankoop van een huis). De gevolmachtigde kan in jouw plaats tekenen.

Zijn er kosten verbonden aan het legaliseren van mijn handtekening?

Er zijn kosten verbonden aan het legaliseren van een handtekening. Neem gerust contact op om te informeren naar deze kosten.