Alles over samenwonen

Een samenlevingscontract, wat is het?

Met een samenlevingscontract kun je samen met je partner schriftelijk afspraken vastleggen. Jullie zijn in deze situatie (nog) niet getrouwd, maar samenwonend en willen wel graag bepaalde zaken vastleggen. Denk hierbij aan:

• Afspraken over de gezamenlijke kosten van de hypotheek, huur of boodschappen.
  • Het gebruik van het huis waar jij en je partner in wonen en het gebruik van gezamenlijke bankrekeningen.
  • Afspraken over de verzorging en opvoeding van kinderen.
  • De verdeling van bezittingen als jullie uit elkaar zouden gaan.
  • Een afspraak die ervoor zorgt dat jouw partner na jouw overlijden in jullie woning kan blijven wonen.
  • Het aanmelden van jouw partner bij jouw pensioenfonds.
  • Afspraken over de bescherming van jouw spaargeld/schenking/erfenis in het geval de relatie eindigt.

Is een samenlevingscontract verplicht?

Een samenlevingscontract is niet verplicht. Echter, wij raden een samenlevingscontract wél aan als je gaat samenwonen. Op voorhand afspraken maken in het geval van relatiebeëindiging kan een hoop zorgen wegnemen.

Wat kost een samenlevingscontract?

De kosten van een samenlevingscontract hangen af van de complexiteit van jouw persoonlijke situatie. Tijdens een adviesgesprek met onze notaris zal de persoonlijke situatie worden uitgediept en op basis daarvan zal de notaris een passend advies geven. De kosten van dit gesprek worden verrekend wanneer er wordt overgegaan tot het geven van een opdracht aan de notaris.

Wat zijn de voordelen van een samenlevingscontract?

• Als je partner in een pensioenregeling zit en komt te overlijden heb je recht op nabestaandenpensioen.
  • Zonder notarieel samenlevingscontract heb je géén recht op nabestaanden pensioen.
  • Een samenlevingscontract kan ervoor zorgen dat je minder belasting betaalt als je iets erft van je partner bij overlijden.
  • Mocht de relatie tussen jou en je partner stuklopen, dan zorgt een samenlevingscontract voor duidelijkheid. Er kan door beiden partners worden teruggegrepen op de gemaakte afspraken uit het verleden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het terugkrijgen van je spaargeld.
  • Met een samenlevingscontract kun je een “verblijvingsbeding” opnemen. Je spreekt dan af dat de langst levende eigenaar wordt van alles wat van jullie samen was. Als je dit niet doet, gaan al je bezittingen naar je wettige erfgenamen.
  • Bij een samenlevingscontract kun je kiezen voor een alimentatieverplichting bij relatiebeëindiging. Bij een huwelijk is er altijd sprake van een alimentatieverplichting.

Alles over trouwen en geregistreerd partnerschap

Trouwen of geregistreerd partnerschap, wat is het verschil?

Een geregistreerd partnerschap kan buiten de rechter om worden ontbonden indien er geen minderjarige kinderen in het spel zijn. Een huwelijk moet altijd via de rechter worden ontbonden. Zowel trouwen als geregistreerd partnerschap worden op het gemeentehuis vastgelegd en de wet verbind aan beide varianten gelijke gevolgen.

Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden?

Als je gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat is het verstandig een aantal zaken te regelen. Regel je niets, dan ben je automatisch in gemeenschap van goederen getrouwd of geregistreerd partner.

Gemeenschap van goederen:
Alle bezittingen en schulden worden van jullie samen. Dit kan betekenen dat verkregen erfenissen en/of schenkingen tijdens het huwelijk moeten worden gedeeld.

Huwelijkse voorwaarden:
Als trouwen in gemeenschap van goederen niet wenselijk is kun je ook kiezen voor huwelijkse voorwaarden. Huwelijkse voorwaarden worden voor het huwelijk vastgelegd bij de notaris. In de huwelijkse voorwaarden kunnen gezamenlijk afspraken worden vastgelegd over de verdeling van goederen en schulden tijdens of na een eventuele beëindiging van het huwelijk.

Wat zijn de kosten voor huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden?

De kosten van huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden hangen af van de complexiteit van de persoonlijke situatie. Tijdens een adviesgesprek met onze notaris zal de persoonlijke situatie worden uitgediept en op basis daarvan zal de notaris een passend advies geven.

Kan ik mijn huwelijkse voorwaarden later nog wijzigen?

Huwelijkse voorwaarden kunnen tijdens het huwelijk worden gewijzigd. Het is aan te raden om eens in de zoveel tijd (5 jaar) na te gaan of de persoonlijke situatie dusdanig is veranderd dat de huwelijkse voorwaarden aangepast dienen te worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de komst van kinderen en/of het starten van een bedrijf. De notaris zal u adviseren over de beste mogelijkheden voor jullie situatie.

Wie moeten er allemaal tekenen bij huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden?

Voor het vastleggen van huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden is het noodzakelijk dat beide partners aanwezig zijn om de akte te tekenen bij de notaris.

Hoe ver van tevoren moet je huwelijkse voorwaarden regelen?

Het is verstandig om de huwelijkse voorwaarden voor de voltrekking van de ceremonie vast te laten leggen. Als je tijdens het huwelijk de huwelijkse voorwaarden wilt vastleggen zullen jij en je partner alle bezittingen en schulden met elkaar moeten verdelen.